Alle communicatie is persoonlijk

Het doel van communicatie is om op persoonlijke en individuele basis een band te krijgen met de ander. Het doet er niet toe of je met één persoon of met duizend mensen communiceert, of je nu schrijft, spreekt of een advertentie ontwerpt. Communicatie lukt alleen als je een persoonlijke band krijgt. Zo niet, dan zal je boodschap, toespraak, advertentie, blog, website, tweet hetzelfde zijn als een radiostation waarop niemand is afgestemd: alles verdwijnt in het niets. Terwijl juist het doel van de band met anderen is een dialoog aan te gaan. Bij Gekophetgesprek.nl kun je ook via ons platform als je wil dat contact aangaan. 

Wat is een dialoog?

De meest eenvoudige definitie is ‘het uitwisselen van ideeën en meningen’, maar het uitwisselen van ideeën en meningen is niet genoeg. Bij een echte dialoog maakt jouw realiteit contact met de realiteit van de ander en samen komen jullie uit bij een nieuwe realiteit. Elk van jullie begrijpt de verschillen en overeenkomsten van de posities. Dat is communicatie. Je kunt een dialoog hebben met een groot publiek als jouw boodschap een persoonlijke noot bevat voor de mensen in dat publiek. Om effectief te communiceren moeten de mensen in het publiek de juiste boodschap ontvangen. Dat kan alleen als je duidelijk bent en op een manier communiceert die aansluit bij je doel. De ander moet jouw boodschap ontvangen en begrijpen. Als je geen Frans spreekt en een Fransman begint een verhaal tegen je, dan begrijp je er niets van. Hij communiceert niet met je, ongeacht hoe lang hij tegen je blijft praten.

De verbale communicatie slaagt wanneer deze aan vier voorwaarden voldoet. Ten eerste moet er een boodschap worden overgebracht. Het vertalen van jouw gedachten in woorden alleen is niet genoeg. Die Fransman die tegen jou praat, communiceert niet, omdat hij zijn boodschap niet kan overbrengen. Ten tweede moet een boodschap worden ontvangen. Pas als je zeker weet dat de ander jouw boodschap heeft ontvangen zoals deze was verzonden, is de communicatie geslaagd. Ten derde moet er een respons komen. Het doel van communicatie is het verkrijgen van de gewenste respons. Wees duidelijk over de respons die je verwacht. ‘Ik wil graag dat je drie offerteaanvragen per dag af-handelť is beter dan ‘Je wordt geacht drie offerteaanvragen per dag af te handelen.’ Ten vierde moet elke boodschap worden begrepen. Controleer de feedback die je van de ander krijgt. Communicatie zorgt voor begrip. Twee mensen die boos zijn en tegen elkaar schreeuwen, horen elkaar wel, maar zullen geen poging doen de ander te begrijpen.

Om te zorgen dat je wordt begrepen, moet je eenvoudig en duidelijk communiceren. Dat doe je door eerst na te denken en alles op een rijtje te zetten. Zeg vervolgens exact wat je bedoelt. Wees specifiek en draai er niet omheen. Hoe meer woorden je nodig hebt om iets duidelijk te maken, des te onduidelijker die punten zullen worden. Wees echt en oprecht. Je zult des te overtuigender zijn en je beter op je gemak voelen als je jezelf blijft. Tot slot: gebruik beelden. Dat stelt de ander in staat jouw gedachten en ideeën te visualiseren.

.

Reacties (0)
Zie alle reacties van de lezers
Er zijn nog geen reacties geplaatst
#replace title#