Een functioneringsgesprek is een gelijkwaardig gesprek tussen een werknemer en zijn of haar leidinggevende waarbij de prestaties en doelen worden besproken en bezien. Het doel van een functioneringsgesprek is om de werknemer en de werkgever te helpen gezamenlijk de prestaties te verbeteren en te bepalen hoe zij met elkaar bijdragen aan de doelstellingen van de organisatie. Het is geen eenzijdig gesprek zoals een beoordelingsgesprek. 

Tijdens een functioneringsgesprek worden onderwerpen zoals de verantwoordelijkheden van de werknemer, de werkgever de geboekte prestaties, de te verwachten resultaten, de competenties en ontwikkelingsbehoeftes besproken.

Het is van belang om regelmatig een functioneringsgesprek te hebben, zodat de werknemer en werknemer op de hoogte zijn en weten zij zich op moeten richten. Dit kan gesprek bijvoorbeeld eenmaal per halfjaar of per jaar zijn.

Het is belangrijk dat tijdens het functioneringsgesprek een open en eerlijke communicatie wordt gevoerd en dat er optimaal aandacht is voor de wensen en ontwikkelingsmogelijkheden van de werknemer. Zo kan er samen gekeken worden naar ontwikkelingen en groei van de werknemers talenten en vaardigheden als ook hoe deze bijdragen aan de organisatiedoelen.

Voordat een functioneringsgesprek plaatsvindt, zijn er een aantal dingen waaraan gedacht kan worden

  1. Reflecteer als werknemer op je prestaties: neem de tijd om na te denken over je werk, je verantwoordelijkheden en je prestaties. Noteer waar je trots op bent en waar je tegen problemen bent aangelopen. Als leidinggevende laat zien dat je interesse hebt en laat ook zien dat je bent voorbereid. 
  2. Bereid als werknemers bewijsstukken voor: verzamel documenten, e-mails, cijfers of andere bewijsstukken die je prestaties ondersteunen. Dit kun je gebruiken tijdens het gesprek om je inzet te onderbouwen.
  3. Denk met elkaar na over de ontwikkelingsbehoeftes: bedenk waar je graag met elkaar aan zou willen werken of welke vaardigheden je als werknemer zelf graag zou willen ontwikkelen.
  4. Maak een lijst met vragen: maak een lijst met vragen die je wilt stellen aan je leidinggevende tijdens het gesprek, zoals bijvoorbeeld hoe je prestaties worden beoordeeld of welke ondersteuning je mag verwachten van de werkgever. 
  5. Wees bereid om constructieve feedback te ontvangen: stel je open voor feedback van je leidinggevende, en wees bereid om hier naar te luisteren en er wat mee te doen. De leidinggevende moet evenzo open staan voor de feedback van jou als werknemer. Bijvoorbeeld over de stijl van leidinggeven hoe deze wordt ervaren. 
  6. Wees op tijd: Zorg dat je met elkaar op tijd bent voor het functioneringsgesprek. Dit laat zien dat je respect voor elkaar hebt. 

Kortom

  • Het functioneringsgesprek is een gelijkwaardig gesprek tussen werkgever en werknemer. Waarbij de nadruk ligt op een constructieve en positieve benadering van feedback.
  • Het functioneringsgesprek is daarom bij voorkeur gericht op het gezamenlijk vaststellen van doelen, hoe er aan deze doelen gewerkt gaat worden en hoe de werknemer daarbij ondersteund kan worden. Ook wordt er vaak gekeken naar eventuele knelpunten en hoe deze opgelost kunnen worden.
  • Daarnaast is het functioneringsgesprek ook een moment waar werkgever en werknemer afspraken maken over de verdere ontwikkeling van de werknemer en hoe de organisatie kan bijdragen aan deze ontwikkeling.

Trainingen GOhG: het houden van een functioneringgesprek

Hoe ging jouw functoneringsgesprek? 

Leden kunnen reageren op dit bericht: 

Reacties (0)
Zie alle reacties van de lezers
Er zijn nog geen reacties geplaatst
#replace title#